Det är egentligen lite märkligt att man inte ser det tidigare. Folkpartiets krav på svenska för dem som kommer hit är högerextremt för att det på något sätt kräver anpassning. I det postkoloniala, mångkulturella, värdenihilistiska (värdelösa) samhället får inte finnas några bättre eller sämre samhällen, inget mer eller mindre passande, inga rätt eller fel. Att tänka integration är därför att tänka fel. Alla kulturer skall få vara precis som de är. Problemet är att man gravt underskattar kulturens betydelse. Samtidigt kan man nämligen vara emot halalslakt, barnäktenskap, hedersmord, ätande av söta djur (ex. hundar) etc. Paradoxalt nog är positionen den mest koloniala. Västeuropeisk common-sense är objektiv verklighet och kulturen är tunn garnityr. Det är festligt med kebab och lustiga hattar. Detta som folkpartister och andra högerextremister vill ta ifrån dem som kommer hit.
Då kanske någon kan förklara hur man är somalisk akademiker utan att ta över ett västerländskt tänkande? Vilket är det språk man skall använda, vilken hierarki och flora av teoretiska begrepp. Deras erfarenhet av att valla får skall inte underskattas och är på intet sätt mindre värd än världens samlade vetande.
Är det verkligen rättvist att utestänga dem från detta? Samma politiskt korrekta mobb indigneras av att romer hållt utanför utbildningssystemen fram till 60-talet. Är det inte ett uttryck för assimilationstänkande att ge dem ett skriftspråk? Ett uttryck för något förlegat att värdera akademisk utbildning högre än lösdriveri?
Tanja Bergkvist citerar Ungdom mot rasisms debattartikel. Det är värt att läsa och begrunda.
Frenetiskt strider den som i grund och botten kämpar mot sina egna tankar. Det förment goda visar sig, återigen, med sitt fula tryne.
3 kommentarer:
Tanja Bergkvist är en rättshaverist som uttalar sig i saker hon har en väldig grund kunskap om. Du borde vara lite försiktig med att hänföra dig på henne. Matematik är väl hennes ämne. Men många är de naturvetare med vetenskapligt storhetsvansinne. Ett arv från gymnasiet säkert då det sades att naturvetenskaplig linje innebar alla ämnen plus lite till.
Tycker detta inlägg vevar med knytnäven mot principer som ingen står för. Själv jobbar jag med att träna svenska språkljud med somaliska barn. Jag tror ingen skulle ha någonting emot det? Men förstår man inte att valla får, om vi nu tar det, är HANS eller HENNES erfarenhet av det viktigaste och högsta i världen, så begår man ett stort misstag gentemot den människan. Det kommer isåfall få stå en dyrt på en väldig massa olika sätt. Inte minst för att man ju riskerar att gå därifrån själv utan att ha lärt sig någonting av det nya som detta möte hade kunnat föra med sig.
Det är värre än så. Bergqvist är inte ens en naurvetare, utan en matematiker. De arbetar med olika axiom och blir därför inte luttrade av experiment och prototyper.
Min poäng, i allt knytnävsviftande, är att det gamla koloniala perspektivet att civilisation i viss mån är den västerländska kultur och idétraditionen, inte kan förkastas. Att när en somalier kommer hit behöver hen tillägna sig ett värderingssystem, ett sätt att tänka, och kollektiva erfarenheter som i vissa fall sträcker sig 1000-tals år tillbaka. Likaså behöver Somalia, om man någon gång vill resa sig ur inbördeskrig och misär även de tillägna sig erfarenheter åtminstone liknande de man gjort i Europa.
Att erfarenheten är viktig för individen motsäger jag givetvis inte och är det så att ingen hävdar att vi får till oss massor av nyttiga erfarenheter från alla som invandrar till Sverige, utan att man måste se en läkare för en läkare och en analfabet för en analfabet är jag bara nöjd. Problemet är naturligtvis övergående. Om två generationer kommer somalierna förmodligen uppfattas som lika svenska som idag människor från före detta Jugoslavien. Om de nu inte bildar ett parallellt samhälle utanför det svenska majoritetssamhället.
Skicka en kommentar