fredag 13 mars 2009

Seglora smedja (ett försök till moderation)


Jag surfade in på Seglora smedja under dagen idag. Det är en lång lista kändisar som man har samlat i sin akademi. Har helt missat denna sida, och det skall bli intressant om det kommer något ut av det. En markering mot "fundamentalister" i Credo, samt någon skrift för abort och homovigslar är vad som syns på framsidan. Jag tycker att det kan finnas en poäng i att polemisera mot färdiga-lösningar-kristendom och det intellektualiserande som ämnet apologetik ofta hamnar i (apologetik som sådan handlar väldigt sällan om bevis, utan att röja intellektuell mark runt möjligheten till tron.)

Man skriver att man vill "främja det modiga, icke-färdiga teologiska tänkandet." Jag förstår inte riktigt denna fras men kanske förklaras det av vad som skrivs i brandfacklan mot "fundamentalismen".
"Finns det en risk att religionen blir tom och substanslös om folk får reflektera själva utan att ledas rätt av de som är teologiskt bevandrade?"

"Det finns fortfarande de som tycker att det är viktigt att förklara den rätta kristendomen och försvara den mot de avarter som antas dyka upp om vanliga människor tänker själva."

"Jag vet att det inte finns en kristen tro, utan många, och det oroar mig då det tunga argumentationsartilleriet läggs in för att begränsa kristendomen till en viss sorts korrekt tänkande."
Att tro blir substanslös om människor tänker själva är knappast sant. Människor måste tänka själva för att det skall bli verklighet. Att det däremot i och med detta kommer dyka upp avarter av kristen tro borde de lärda männen och kvinnorna i Seglora smedja vara väl medvetna om. Med någon form av församlingsanknytning ser man fort reinkarnationstanker och platonska föreställningar frodas. Och visst finns det många kristendomar, men det finns också trosföreställningar som inte är kristna, och det finns en objektivt sann kärna i kristendomen, också uppenbarad. Att lösa problematiken genom att säga att alla har lika rätt, de många åsikterna är ett bevis därpå, är en dålig lösning. Det borde de lärda männen och kvinnorna veta.

Kort sagt, båda extremerna är dåliga. Den som vill vara ledare i kyrkan får dock vara de andras tjänare. Hur man än vänder och vrider på det så finns det, även inom kyrkan, trosföreställningar som inte är kristna.

Jag välkomnar dock akademins ambition att:
  • Reflektera över vilka vår tids teologiska utmaningar är och hur vi möter dem.
  • Tolka samtiden i evangeliets ljus och ställa frågor kring vad det innebär att göra teologi i vår tid.
  • Bidra till fördjupning som också kan leda till förnyelse av de religiösa uttrycken i dagens samhälle.
Och önskar smedjan lycka till...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Du skriver vad jag tänkte när jag studerade sidan igår. Kände att "här hör jag lika lite hemma som i andra änden på uttolkningsskalan" men intressant läsning kan det nog bli.

Jacob Hjort sa...

Ja, de har ju tydligen hållit på ett tag, men visst jag håller med dig. Spontant känner jag mig inte hemma och det är lite intressant då att hela svk-etablissemanget har anslutit sig. Vad det betyder blir vi väl varse.