söndag 1 mars 2009

I Ordet var liv...

Man kan fråga sig varför Gud vill att saker skall börja i det lilla och sedan växa till fullhet. Varför kommer inte Herren ned i sitt Gudomliga majestät? Varför föds vi inte vuxna? Varför är vi barn i anden i början? Vem är denne Gud vars vilja detta är?
Liksom regn och snö faller från himlen
och inte vänder tillbaka dit
utan vattnar jorden,
får den att grönska och bära frukt,
och ger säd att så och bröd att äta,
så är det med ordet
som kommer från min mun:
det vänder inte fruktlöst tillbaka
utan gör det jag vill
och utför mitt uppdrag. (Jes 55:10-11)
Ordet går ut ur Guds mun...
I begynnelsen[/i den förstfödde] skapade Gud himmel och jord. (1 Mos 1:1)

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.
Det fanns i begynnelsen hos Gud.
Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.
I Ordet var liv, och livet var människornas ljus.
Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. (Joh 1:1-5)
...och det blir...
Gud sade: "Ljus, bli till!" Och ljuset blev till. (1 Mos 1:3)
Det blir mycket gott...
Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen. (1 Mos 1:31)
Det når sin fullkomlighet varefter Gud vilar i det och det vilar i Gud...
Så fullbordades himlen och jorden och allt vad där finns.
Den sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt verk, och han vilade på den sjunde dagen efter allt han hade gjort. (1 Mos 2:1-2:2)
Det har gått från utsägande, det tar kött, det växer, det uppenbaras, det fullkomnas och till går till sist till vilan.

Ordet uttalades en gång till en enkel kvinna...
Då sade ängeln [budbäraren] till henne: "Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. (Luk 1:30-31)

Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. (Joh 1:14)

Maria sade: "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt." Och ängeln lämnade henne. (Luk 1:38)
Han växer till...
Pojken växte och fylldes av styrka och vishet, och Guds välbehag var med honom. (Luk 2:40)
Han uppenbaras...
Medan han ännu talade sänkte sig ett lysande moln över dem, och ur molnet kom en röst som sade: "Detta är min älskade son, han är min utvalde. Lyssna till honom." (Matt 17:5)
Han fullkomnas, varefter han kan gå in i den stora sabbatsvilan, i glädjen hos sin Fader.
Jesus visste att nu var allt fullbordat, och för att skriftordet skulle uppfyllas sade han: "Jag är törstig." (Joh 19:28)

När Jesus hade fått det sura vinet sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande. (Joh 19:30)
Så måste vi förstå detta som en grundläggande princip, en del av Guds väsen. Han är den levande Guden. Det levande växer och förändras, går mot sin fullhet. Herrens Ord är hans verkande.
Och han sade: "Med Guds rike är det som när en man har fått utsädet i jorden.
Han sover och stiger upp, dagar och nätter går, och säden gror och växer, han vet inte hur.
Av sig själv bär jorden gröda, först strå, så ax, så moget vete i axet.
Men när grödan är mogen låter han skäran gå, för skördetiden är inne." (Mark 4:26-29)

Jesus sade: "Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk.
Ni säger: fyra månader till, så är det dags att skörda. Men jag säger er: lyft blicken och se hur fälten redan har vitnat till skörd.
Den som skördar får sin lön, han bärgar grödan till evigt liv, så att den som sått och den som skördar kan glädja sig tillsammans.
Här gäller ju ordet att en sår och en annan skördar.
Jag har sänt er att skörda där ni inte behövt arbeta. Andra har arbetat, och ni får lönen för deras möda." (Joh 4:34-38)
Ordet uttalas även till/om/i oss.
Vad mannen sår är ordet.
Vägkanten, det är de hos vilka ordet blir sått men som knappt har hört det förrän Satan kommer och tar bort ordet som har såtts i dem.
De som får sådden på de steniga ställena, det är de som tar emot ordet med glädje när de hör det men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktiga; blir det sedan lidanden och förföljelser för ordets skull kommer de genast på fall.
Hos andra har sådden fallit bland tistlarna. Det är de som hör ordet, men världsliga bekymmer, rikedomens lockelser och alla möjliga begär tränger in och kväver ordet, så att det inte ger någon skörd.
Men de som har tagit emot sådden i den goda jorden, det är sådana som hör ordet och tar det till sig och bär frukt trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt." (Mark 4:14-20)
Vad vi är ämnade att bli vet vi inte, vi kan bara följa, bara skåda honom och följa hans ledning..
Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli. Vi vet dock att när han uppenbarar sig kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. (1 Joh 3:2)
Låt Ordet bli kött i dig, låt det växa hos dig så att du med Paulus kan säga: Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron (2 Tim 4:7). Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds söner skall uppenbaras (Rom 8:19).

2 kommentarer:

Anonym sa...

"I Ordet var liv.."

Ja..

.. Telningen..

.. där han står skall det spira.. ( jfr Sak 6:12)

Jacob Hjort sa...

Jag känner en längtan efter gamla testamentet för tillfället. Men jag får nöja mig med att rota runt i deutrokanon. Jag måste ju läsa även detta. Befinner mig i Salomos vishet för tillfället så det är en bit kvar.