tisdag 31 mars 2009

Sångernas sång 4

[Han]Som en lilja bland tistlar är min älskade bland flickor.
Vit och ren bland allt taggigt och ogästvänligt. Denna taggiga varelse har du valt ut och ser inte längre till hennes yttre utan till hennes hjärtas renhet.
[Hon]Som ett äppelträd i skogen är min vän bland de unga männen. Jag njuter av att sitta i dess skugga, dess frukt är söt för min gom.
Som ett livets träd bland alla. Dess frukter är till skillnad från kunskapens frukt, med sin bittra bismak, ljuv för munnen. Under detta livets träd, i korsets skugga, finns vila.
Han för mig till vinhuset under sin kärleks fana. Styrk mig med druvkakor, vederkvick mig med äpplen, jag är sjuk av kärlek.
Han för dig in i ditt hjärtas vinhus, där glädjen har sin hemvist. En första beröring på djupet, en försmak. I kärleken är han segrande. Vin och äpplen; rus och kärlek; sjuk; ur sina sinnen. Hos henne stannar han ett tag.
Mitt huvud vilar på hans vänstra arm, hans högra omfamnar mig.
I Hans armar är hon trygg, är hon hel. I Hans svaghet kan hon vila, med honom i sitt hjärta kan skammen bli ett segertecken. Ty Hans styrka omfamnar henne, hans försyn och mäktiga rådslut.
Jag besvär er, Jerusalems döttrar,
vid fältens gaseller och hindar:
stör inte kärleken, väck den inte,
förrän den själv vill.
Så stör inte henne och hennes vän. Den utåtriktade aktiviteten har sin tid. Men när brudgummen är här kan inte bruden fasta. Ni unga döttrar, om ni längtar efter en brudgum; var stilla, kärleken kommer.
Hör, min vän kommer! Där är han, han springer över bergen, dansar fram över höjderna. Min vän är lik en gasell, lik en ung hjort. Där står han vid vår gavel, spanar genom fönstret, tittar in genom gallret.
Höga v 2:2-9
När han återigen kommer är något nytt. Hon kan se honom i det höga där han smidigt dansar, full av kraft. Han står där, kom ut säger han, jag har varit hos dig i ditt, nu vill jag att du skall komma ut i mitt rike. Han går så nära han kan, han spanar in genom fönstret, genom vår själs fängelses galler. Kom ut!

1 kommentar:

Tubbo sa...

En upplevelse!

Satt och lyssnade på 'pie Jesu' och läste din vackra text..

Berusande..

Tack..