fredag 1 januari 2010

Borde vara det...

Man kan tänka mycket om mycket i bibeln. En sak består för mig, något som rör vid något gudomligt även om det inte skulle vara Sant: nedstigandet. Att någon mäktig, kraftfull och upphöjd, någon ren och oskyldig, skulle göra sig liten. Varför? Att bli hånad och inte bita tillbaka, att bli korsfäst och inte ens försvara sig. Varför? Varför betjäna, varför tvätta fötter?

Man kan på samma undra varför fadern till den ursinniga tvååringen inte slår tillbaka. Tvååringen vill inget hellre än att dra en gräns för sin far, markera sitt oberoende. Den svagare partens önska blir inte uppfylld i detta. Tvååringens vrede möts av ännu större tålamod och kärlek. Den starke markerar vi är ett, om det så är genom att du slår på mig, viker jag inte blicken. Om du så dödar mig tar inte min kärlek slut.

Om det inte är sant, borde det vara det.

1 kommentar:

Michael G. Helders sa...

Ta gärna del av påbörjat bibel studium om Jesus, inkarnationen, och treenigheten: http://jdfk-kefas.blogspot.com/2010/01/om-logos-inkarnationen-jesus-om-ordet.html

Det blir långa(!) texter- nu först och främst. I framtiden kommer jag dock att dela upp de olika ämnen- för egna bloggposter...

Fint skrevet! Har du frågat dig själv- vad som hände på korset- egentligen?