lördag 17 maj 2008

Inför den Heliga Trefaldighets dag

Treenigheten är så central i den kristna kyrkans doktrin. Likväl så är de flesta kristnas hållning idag att man inte kan veta något om Treenigheten. Den är ett mysterium och därför behöver man inte bry sig. Likväl så har man bedömt den så viktig att en av våra trosbekännelser ägnar sig nästan uteslutande åt att reda ut begreppen och under den tidiga kyrkan har människor lidit och blött för dess försvar (Jesu gudomlighet och mänsklighet kanske har varit mest ifrågasatt). Jag kan bara lite bittert konstatera att den tidiga kyrkans strider behöver tas om igen...

Treenighetsläran finns inte explicit formulerad i bibeln men den går att härleda från t.ex. missionsbefallningen. Konklusion att Gud är Treenig görs parallellt i öst- och västkyrkan under de första århundradena och den helige Irenaeus av Lyon (som vi borde ha anledning att lägga ut lite kring senare) kan särskilt nämnas bland dem som tänkte kring det. Som alla dogmer utvecklas även Treenigheten som ett försvar mot irrläror och Treenigheten är som jag ser det nära förknippad med Kristologin (Jesu mänsklighet och Gudomlighet).

Treenigheten beskrivs i bilder vilka lätt kan tolkas som bara konstruktioner. Men även om Guds natur är ett mysterium så finns det i kyrkans tradition en implicit kunskap om Guds natur, vilken kan konkretiseras i bilder som alltså svarar mot något bakomliggande konkret. Det är alltså inte bara en teoretisk nödvändighet - vi beskriver Guds natur.

St. Irenaeus kan vara en utgångspunkt för tankarna. Han säger att Sonen och Anden är Guds två händer. Anden för till Sonen som lyfter upp till Fadern. Alltså, Anden som är i oss, får oss att närma oss Sonen, både att vi närmar oss Jesus i en personlig relation (i vilken Anden ber för oss), och att vi närmar oss Kristi manifestation på jorden Kyrkan (inte organisationen utan den metafysiska gemenskapen). Anden pekar på Sonen, Sonen på Fadern.

Hur det förhåller sig med i vad de är ett och i vad de är tre kan man ju fundera en del kring. Detta är väl vad som egentligen är det stora mysteriet. Vad fakta x innebär är inte lika viktigt som att veta hur det påverkar systemet.

I Wikipedia kan vi läsa:

Samtidigt fanns det, främst i öst, en i förhållande till monarkianismen motsatt tendens att mer frimodigt betrakta Fadern, Sonen och den helige Ande som olika "personer" inom ett och samma Guds eviga vara.

Enligt kyrkofäderna är treenighetsläran svaret på frågan om människans yttersta relation till det gudomliga. Den säger att Gud är en och odelbar – det finns bara en Gud – och att denne Gud är tre personer. Ett vanligt förekommande problem är att vi idag blandar ihop "person” och "individ”; vi är inte heller så känsliga för skillnaden mellan natur och person/individ.

Inga kommentarer: