måndag 19 maj 2008

Miljöapokalyptik!

Existens gör ytterligare ett intressant program, (programledaren är för övrigt rätt snygg). I dagens program önskar jag lyfta fram liknelsen mellan den apokalyptiska miljörörelsen och andra domedagssekter.

Det följer samma logik som alltid, vi har syndat (genom konsumtion och att störa den naturliga ordningen) och nu kommer vi dö. Präster och avlat. Det ständigt överhängande hotet. Allt finns där.

Även inom kyrkan finns det en förkärlek till att kravmärka, rättvisemärka, svanmärka och så vidare, och det är väl bra men när man som miljödebattören Stefan Edman hävdar att omsorg om naturen är kärnan i evangeliet så går man banne mig för långt.

Benedikt XVI skriver om Jesu frestelser att frestelsen att göra stenar till bröd är lika mycket en frestelse för kyrkan. Varför sitter ni där och ber när ni kan föda världen, när ni kan göra en skillnad. Detta följer all logik, bibeln visar på den stora risken, att vi offrar vår kontakt med Gud i vår iver att hjälpa världen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hon är ganska snygg ja :)

Ps: Varför har du spanska citroner? Är det något speciellt med dem? :p

Jacob Hjort sa...

Jag kollade runt lite i mina bilder för att se ifall det var någon bild som jag ville ha. Spanien har jag sedan min pilgrimsvandring starka band till så denna bild kändes bra i stunden. Bilden är dock inte från den resan utan ifrån en körresa jag gjorde för ett år sedan. I en liten by på Mallorcas östsida växte dessa citroner..

Det är kanske inte den bild jag kommer ha där för alltid. Men den får duga för tillfället.

Anonym sa...

ahh mallorca..besökte en enorm katedral där, synd att det användes mest som turistplats.=(

Hört talas om den katedralen Excelsis? hade för mig att det var den största på hela ön...

(glömt vad den hette)

Jacob Hjort sa...

Ja, det finns nog bara en på Mallorca, i Palma.. Den var vacker, och lugn. Min absoluta favvoarkitekt Gaudí har designat en nisch där. ..to die for.. :)