tisdag 26 augusti 2008

Höst i vår stad


Hösten är här och det är nystart lite här och var. Ny chef och ny kollega på jobbet (klart uppköp). Också i kyrkan är det uppstart. Jag har fått förfrågning om jag vill vara böneansvarig i församlingen. Hur detta skall gestalta sig är ännu inte helt klart men jag tänker att det finns kärnverksamhet kring tideböner och förbön i gudstjänsten. Personerna som skall engageras behöver viss utbildning kring bön både praktiskt och teoretiskt. Alltså tänker jag att vi på sikt behöver föreläsningar och kanske att vi ansluter oss till retreater och dylik verksamhet och flyttar fokus på dessa från egenterapi till kontemplation. Idealt skulle kyrkorummet och liturgin också anpassas mer för bön, men dit är det en liten bit.

Jag blev också tillfrågad om jag var villig att hålla i lite "temakvällar", detta blir väl först till våren, men dock.

Detta är ett helt enormt steg för min församling som inte har någon direkt har någon historia av lekmannaengagemang. Bara det är skäl nog att tacka ja till ett sådant erbjudande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var värst vad du får hålla i saker nuförtiden :)
Det är bara att tacka och ta emot.
Kanske är detta ett steg i den riktning Gud har för dig, som vi pratade om.
Grattis :)