tisdag 12 augusti 2008

Kedjereaktioner


Det är något alldeles speciellt med Jesu sätt att relatera. Istället för att ge igen med samma mynt så ger han kärlek oavsett vad han får. Nyckeln är väl i versen nedan:

Han svarade inte med skymford när han skymfades. Han svarade inte med hotelser när han fick lida. Han överlät sin sak åt honom som dömer rättvist. (1 Pet 2:23)


Överpedagogiska modeller :)

Normalt relaterande:

Hat --> hat

Kärlek --> kärlek


Jesu relaterande:

Hat --> kärlek

Kärlek --> kärlek

4 kommentarer:

Z sa...

Kul inlägg och ball bild, måste jag säga :)

Jag tänker på plus- och minus-tabeller

+ - = -
mina vänners ovänner = mina ovänner

+ + = +
mina vänners vänner = mina vänner

etc....


Jesus gör världens bästa parodi på 'millimeter-räkningen', Han slösar med kärlek istället för att räkna på den.

Jacob Hjort sa...

z: Tack. Precis så. Parodi var ordet...

Z sa...

jag har förresten ett tips: Logga in och gå in på Mall och sedan Layout

På layoutsidan finns en sk 'Navbar', klicka där på Redigera/Edit, så kan du välja mellan flera olika färger;

du kan med andra ord få en annan färg än mörkblå på din blogg-list (översta delen av din blogg)

Men vill du behålla den nuvarande så är blått blott flott :)

Jacob Hjort sa...

Z: Tack. Det är nog läge för en liten ansiktslyftning. Något att ägna kvällen åt kanske..