tisdag 26 augusti 2008

Sångförvirring


Kyrkan har en gammal tradition sedan Luther att ta populär musik och göra andlig musik av den. Min far är uppväxt i en miljö där "Jesu lilla lamm" på "Blinka lilla"-melodin var så vanligt förekommande att det sedan blev så att det var "Blinka lilla" som var på "Jesu lilla lamm"-melodin.

Jag förundrades alltid över hur folk kunde sjunga "Säg tack" på "Go West"-melodin utan att tänka på den där Pet Shop Boys-videon (de äldre i församlingen kanske tänker Village People), men jag antar att det är samma sak; att det finns dem som inte hört originalet (som ju är co-produced by Satan).

Sedan finns det ju gånger när det är på andra hållet. "Mer kärlek, mer kraft" kan jag inte sjunga längre sedan Shirley Clampans "Min kärlek", det blir bara "Mer kärlek, aha, skall brinna..."



Inga kommentarer: