måndag 2 februari 2009

Bilder från Bjärka-Säby

Summa: Många tankar har väckts. När Kyrkan kommer samman känns det självklart och enkelt på något sätt. Jag tänker att jag skall skriva något om strukturalism och funktionalism och samspelet däremellan men det får nog vänta till jag har lite mer tid. Syster Sofie, OP, predikade och Episcopus Lindcopensis Martinus Lind (han med uppkopplingen mot Herren Gud Sebaot) celebrerade under den avslutande mässan. Sr. Sofies predikan handlade om vikten av att ständigt gå över till andra sidan, till den andre, i Jesu efterföljd, att ta båten över till andra sidan, den förbjudna marken och möta mannen bland gravarna. Att se Gud på ryggen, kan översättas se Gud i den andre. Olikhet är en förutsättning för enhet. Sammansmältning är något annat. Vi är inte alla samma, i Maoistiska kostymer, vi är ett. Tänkvärt.

Per Mases
Gudsmodern, Herren och en liten bit av Matteusevangeliet i den övre salen.
Övre salen igen.
Ja...


Det blir inga bilder på människor och dylikt. De behåller jag själv.

9 kommentarer:

Dangereux sa...

Jättefina bilder måste jag säga! :)

Anonym sa...

Vackert! Och syster Sophie verkar ha talat om det jag går o funderar på: Att ständigt överskrida begränsningar. Att fara över till andra sidan. Och att mångfald ger enhet. (Försök bygga ett sammanhängande pussel av exakt likadana kvadratiska bitar!) Så jag tror det finns en kallelse till enhet genom mångfald!
Pingstväckelsen: Ja, en av de främsta anledningarna till förföljelsen var inte tungotalet utan att svarta och vita blev bröder. Anden gör sådant. Sammanbinder i kärlek. Och Splittraren tycker inte om det. Tror jag såg en inspelad predikan av Seymour någonstans på nätet... skall kolla... lägger upp den i så fall på min sida. Inte för ordens skull, även om de är bibliska. Utan för att få höra hans röst, denne älskade broder.

Jacob Hjort sa...

Fåordig idag:

Papa: Tack.

Malin: Precis.

Anonym sa...

Bokmalin är mitt nick, excelsis! Jag heter varken Malin eller Bok.

Jacob Hjort sa...

bokmalin: Lite väl fåordig märker jag. Bok som är ett så fint namn.. ;)

Du har nog varit en Malin i mitt huvud, får hoppas att det inte blir fel igen.

Dangereux sa...

Nu rämnar min världsbild bokmalin!

Anonym sa...

Ojoj, Excelsis och Papa Dan... Att det skulle medföra sådana konsekvenser att "komma ut" så här...

Min man har försett mig med ett mycket hederligt efternamn, jag klagar inte, men det hade varit trevligt att heta Bok. Särskilt för en som gillar bokskogar om våren! Men, men...

Angående ljudfiler med Seymour hittar jag inga på nätet. Det finns däremot ljudfiler med William Booth, Tozer, Aimee Semple McPherson m fl pionjärer på sajten sermonindex.net

Jacob Hjort sa...

Som Anna Book!

Anonym sa...

o milda matilda... avslöja mig inte så där...*rodnar djupt*