söndag 15 februari 2009

Sann lutheran..


Med anledning av Teologisk verkstads inlägg om tradition och sanning tänkte jag förmedla vad jag fick höra av en vän (de bästa vetenskapliga källorna är som bekant hörsägen, kan någon bekräfta eller dementera är jag tacksam.)

Nämligen att Luther, då katolska kyrkan inte ville ta emot honom skickade sina deklarationer till patriarken i Konstantinopel (man säger väl så fortfarande, patriarken i Istanbul låter fel,) med tanken att de måste väl ta emot oss. Han fick inget svar, världen hade kanske sett annorlunda ut annars. Detta visar återigen Luthers vilja och ambition att knyta sig till just den kyrkliga Traditionen (det flitiga citerandet av t.ex. Augustinus är ett annat bevis). Som protestant borde alltså studiet av fäderna placeras högt. Jag menar om man vill vinnlägga sig om att vara en sann lutheran... 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Efter de lutherska teologerna efter honom forsokte fa i stand en union med Konstantinopel. Visserligen misslyckades det, men anda...

Anonym sa...

Det forsta ordet skall vara "aven" inte "efter".

Jacob Hjort sa...

Omorphia: Tack för det klargörandet!

Det är en linje jag gärna tar upp...