tisdag 10 februari 2009

Bomber, munkar och evigheten


Som en bomb, rakt från ovan, kommer du och splittrar alla våra föreställningar.

Den helige och upphöjde, uppenbarad i den lidande tjänare, Herre och broder.

Det är bara så svårt att få in...

---

Helig Ande har uppenbarat för mig en ny del av Guds rike. Evigheten. Jag och en vän kom att prata om munkar och den utbildning de får, att det tar 5-7 år att bli Franciskan. Men, som min vän sade, "tid spelar inte så stor roll då, man skall ju typ bara läsa och be." Tid spelar inte så stor roll. Varför spelar den roll i mitt liv? Vad är det jag måste? Vad är de jag ännu inte dött bort ifrån? Guds riket är i evighet.

Helig Ande uppenbarar ja.. Det ter sig som att allt som vederfars mig de senaste har en tydlig andlig innebörd. Det är som att min ande är mycket aktiv, och uppmärksammar mig på saker i det mesta. Allt får mening. I praktiken blir jag ganska fatalistisk. Är det bara min upplevelse, eller kan det vara så att man i efterföljelsen går in i något, där Herren ger framgång enligt:
Håll vad Herren, din Gud, har befallt, så att du följer hans vägar och rättar dig efter hans bud och stadgar, hans föreskrifter och befallningar, allt så som det är skrivet i Moses lag. Då skall du ha framgång i allt du gör och vart du än vänder dig, (1 Kung 2:3)
Inte i meningen att aldrig bli sjuk eller lyckas med allt oavsett vad man gör, utan därför att man är följsam gentemot Guds verkande. Den som lever får se.

Inga kommentarer: