tisdag 10 februari 2009

Origenes: Om skriften och bokstavstron


Skrifterna har Gud gett oss inte bara för de fakta en bokstavlig tolkning av berättelsen framlägger. Ser man till själva textens bokstav har vissa saker som den påstår inte alls hänt, det hade varit irrationellt och ologiskt.
Det som bokstavligt talat faktiskt har inträffat är givetvis långt mycket mer än det som lagts till och endast rymmer en andlig innebörd.
Hur som helst blir läsaren generade när hon kommer till vissa sidor. Utan noggranna efterforskningar är det inte möjligt att komma fram till om det som vid en bokstavlig läsning tycks vara en historisk händelse verkligen är det, eller om den inte alls inträffat.
Genom att följa Herrens bud att "forska i skrifterna", är man skyldig att noga undersöka var den bokstavliga meningen är historisk och var den inte är det.
Inte allt i Skriften är historia i bokstavlig mening. Uppenbart är att en bokstavlig läsning i vissa fall är omöjlig. Men den Heliga Skrift har, i sin helhet, en andlig innebörd.
Origenes

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja han var en klok man den där..

Jacob Hjort sa...

Ja i allra högsta grad. Jag tänker att detta borde slå spiken i kistan slutgiltligt för dem som vill hävda någon sorts tradition avseende bokstavlig läsning av bibeln i sin helhet...

Paleoortodoxi är för övrigt ett intressant ord, från det ena till det andra.. :)

Anonym sa...

Dock anklagade Biskop Demetrios honom för kätteri för sina åsikter. "Under den decianska förföljelsen greps han och marterades, så att hans hälsa för alltid blev bruten. Han dog genom följderna av denna misshandel och begravdes i Tyrus."

Jacob Hjort sa...

Jo, han blir ju lite väl spekulativ emellanåt. Men vem blir inte det... Det viktiga är ju att inse sina misstag.. ;)