måndag 30 juni 2008

Skägg, eller..

Under min 26:e sommar är det, som en uppfyllan av en plikt gentemot det manliga släktet, dags för mitt första semesterskägg!

Det har gått över en vecka sedan senaste rakningen och resultatet

- sådär...


Man kan väl säga att det är lite plågsamt. Jag har vänner som skaffade praktfulla skägg under gymnasiet. Min far hade haft helskägg ett tag i min ålder (han var för övrigt i min ålder när han blev far till mig). Men jag är inte bitter, hrm...


Jag kommer att tänka på en svensexa där det, kyrknördiga som vi är, bads en skäggvesper, där alla texter hade någon skägganknytning. Låt mig citera den 133e psalmen.

Det är som när den fina oljan på huvudet rinner ner i skägget, i Arons skägg, som faller ner över dräktens linning.

Renrakat är nog mitt öde, men i sommar skall jag bära mitt kors.. :)

9 kommentarer:

Tubbo sa...

Skaffa skägg!

Anonym sa...

En riktig karl har skägg, det är dessutom på skägget man ser skillnaden på ortodoxa och papister ;-P

Jacob Hjort sa...

David, Tubbo: Hehe.. Det kommer nog finnas anledning för skäggrapporter i sinom tid.

Är det bara jag eller är detta, samt rättigheten att stå och kissa, hotat i samband med att könsmaktsordningen rubbas.. :)

Charlotte Thérèse sa...

Excelsis,

Du gör som du vill förstås... Men det här verkar vara en farlig bloggtrend... Se upp för skäggliberala inflytanden! :-)

Allvarligt talat - som representant för de lyckligt skägglösa: skägg tycks mest vara i vägen - och skäggstubb är förfärligt stickigt - som ett rivjärn.

Fattar inte varför man skulle vilja ha sånt i ansiktet....

Charlotte

P.S. You've got mail! Förmodligen har två av dem hamnat i spam-foldern - om de ens kom fram - hör annars av dig.

Jacob Hjort sa...

CT: Gud Fader själv har ju skägg, kolla alla bilder.. ;)

Anonym sa...

Nämen, fler som skaffar sommarskägg. Det är tokinne, åtminstone tycker jag det!

Jacob Hjort sa...

Adam: Välkommen. Tokinne, det kan du ge dig på..

Det var faktiskt en av mina chefer som tyckte att jag passade bra i skägg... Där ser man säger jag...

Anonym sa...

Haha, ja själv har jag fått blandade reaktionen på mitt skägg.

1. Fy vad lik du är din bror!
2. Du ser manlig ut
3. Raka dig genast
4. Det ser lite ovårdat ut
5. Det är iaf jämt och vårdat
6. Har du inte rakat dig än...
7. Vad skäggig du blivit!
8. Det ser bra ut

Ja, jag behöver väl inte skriva mer exempel. Du förstår nog att mitt skägg har skapat ett nytt samtalsämne bland de människor jag rör mig med :D

Jacob Hjort sa...

Adam: Ja, det är ju skönt att ha något att prata om ;)..