måndag 6 april 2009

Laglös


Stilla veckan verkar ha infunnit sig i dubbel bemärkelse.

Hur som helst.
Sedan sade han till dem: "När jag sände ut er utan penningpung, påse eller sandaler, behövde ni då sakna något?" - "Nej, ingenting", svarade de.
Då sade han: "Men nu skall den som har en penningpung ta med sig den, och likaså påsen, och den som är utan pengar skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd.
Jag säger er att med mig skall det ord i skriften gå i uppfyllelse som lyder: Han räknades till de laglösa. Ty nu fullbordas det som är sagt om mig." -
"Herre", sade de, "här är två svärd." - "Det är bra", svarade han. (Luk 22:35-38)
De blev utsända utan penningpung, påse eller sandaler; och Gud tillgodosåg alla deras behov. Likväl lämnas de med en särskild uppmaning:
Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor. (Matt 10:16)
Av någon anledning har lärjungarna både penningpung och påse med sig och två svärd till på köpet. Den omstöpning som vandringen bland vargarna var en försmak av var ännu inte en på djupet. Alla står de där i enlighet med sitt väsen, ett väsen med svärd. Se lammattityden står ej att finna, här är det hjärtat hos den laglöse, den som desperat, med alla till buds stående medel kämpar för sitt liv, som bankar allt snabbare i bröstet, för han är ett jagat villebråd. Att göra våld på sig själv är en galenskap vilden inte ägnar sig åt. Den laglöse är i sanning utan Lag.

Två svärd, både den högra och den vänstra armen får känna dess tyngd.

Laglös.

"Det är bra".

Inga kommentarer: