tisdag 20 januari 2009

Bekymmer

Jag har varit arg idag... Men efter "bara" sådär 40 minuter bön rinner allt av.

Kanske är det så. Gud löser inte dessa mina problem, eller han löser dem genom att befria mig från min bundenhet till problemen.

Kanske är svaret på besvikelser inte att sluta hoppas utan att börja tro på under. Riktigt naivt tro att Gud är vår räddning i de mest hopplösa situationer, som kan ge liv åt högar av ben. Det uppstudsiga hoppet.
Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. Fil 4:6,7

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske är det som någon erfaren person sade till mig, att det finns olika berg. Somliga skall slängas i havet, andra går man runt. Ibland får man hindfötter så man kan gå över dem.
Kanske är det hindfot-time när man liksom inte får iväg berget? När berget är fullständigt stendövt för aldrig så bibliska argument? Här är mina "bergsverser". Du kan få låna dem om du vill:
"Du för mig upp på den klippa som är för hög för mig..."
"Du gör mina fötter såsom hindens och låter mig gå fram över mina höjder..."
"Jag lyfter mina ögon mot bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från Herren, som har skapat himmel och jord!"

Jacob Hjort sa...

Låter klokt. Olika sorters berg.. Att låta bli att tackla berget kan vara ett berg i sig, det är väl någon sorts vishet i att välja sina strider..

Snällt att jag får låna verserna!

Anonym sa...

FANTASTISK BLOGG!

Jacob Hjort sa...

Maria: Tack! Vad glad jag blir.