lördag 10 januari 2009

Tradition och svk


Hur kan man säga att någon tror fel? Om någon säger, för mig är Jesus bara en vanlig människa, eller jag tror inte på Jesu uppståndelse, men jag är kristen ändå. Vad kan man, i dagens Sverige säga? Och på vilka grunder, när folk läser bibeln som fan läser bibeln för att använda ett gammalt uttryck. För en sak står klart, skall det vara en religion kan folk inte tycka som de vill.

Saken är att kristendomen står på apostlarna vittnesmål, alltså traditionen och inte kontextlös läsning av text, och korrektivet är Helig Ande, den objektiva avstämning vi har är frukten. Vad som bär en kultur är självklart otydligt, men någonstans måste det vara de som vill stå i denna tradition och som är mer intresserad av den än vad man själv tycker som får anse sig kristna (då inte med automatik svensk folkkyrklighet utan i den rika tradition som finns).

Anders Wejeryd verkar under dagens intervju i P1 ha en mer politisk syn på vad svk är. Det som kyrkomötet beslutar ÄR det kyrkan står för. Sedan kan man göra beställningsverk av "teologer" på akademin vilkas slutsats på förhand torde vara ganska enkla att lista ut.

I all flackhet så utlovar Wejeryd fler frågor (förutom miljöfrågan) där svk kommer ta en tydligare ståndpunkt. Men de som inte tycker som Wejeryd och hans kompisar? Skall de lämna? Lyssnas de på? Kan man från toppen på en organisation med 6.8 milj. medlemmar, och med ändå vissa historiska förpliktelser, styra den ideologiska utvecklingen från toppen, eller tror han ärligt på den representativa demokratin i detta?

Jag blev lite tagen av att höra överrabbin emeritus i Stockholm prata om en text man tagit in i den judiska ritualen, där det hävdas att Gud skapat gott och ont, där man helt sonika säger att detta är inte den Gud som vi fått berättat för oss om, och inte den Gud vi känner. Därför kan bibeltexten inte ses som något annat än den profetens känsla och poetiska beskrivning av Honom som är bortom.

Vad händer med den traderingen, med konsensus, och när det är tappat, och varje konflikt är skäl för att skapa ett nytt samfund (Jud 19) för att undvika denna "falska enhet" som skulle innebära att man inte hade murar och kastade paj.

Man blir lätt misstänkliggjord i positionen jag här väljer (som traditionsunderground inom svk) man är ju säkert både fanatiker, kvinnoprästmotståndare, mot abort, för familj, emot homosexuella, och därmed inte alls värd att lyssna på. Men jag bryr mig inte så mycket om detta, jag kommer redan från fel stift och har bott på fel plats.

Jag blir bitter av detta. Den lösning jag kan se är att bli tyst.

Mer om Wejeryd: länk

8 kommentarer:

Anonym sa...

De är väl här hoppet kommer in bilden..

Som i tro, hopp och kärlek..

Att låta hoppat lysa i din sorgestund..

Ett hopp att SvK inte skall helt förlora kontakten med Andens vägledning..

Är du säker på att tystnad är en lämplig lösning?

Jacob Hjort sa...

Ja, jag vet inte. Det finns många som sitt och gör sin analyser på sina kammare och sedan är helt ohanterliga.

Jag tänker att både Benedikt av Nursias och Franciskus av Assisis respons (utan övriga jämförelser) var att handling i bön och tjänande. Samtidigt är de väl obändliga i sina visioner. Det handlar ju någonstans om att bevara sitt hjärta i alltihop, trots att det inte är som man själv önskar. Det blir ju en kamp där det egentligen är jag som har svårt att acceptera den andre, det "undermåliga", det annorlunda. Samtidigt kan jag inte utgå i från något annat än att jag har rätt, för det ÄR min tro.

Det är ju på sätt och vis en teodicéfråga. Hur kan det se ut som det gör? Finns det ingen/inget man kan lita på? Svaret är väl att det är EN som håller och det är honom jag söker. Den smärtsamma konsekvensen är, i självklarhet, att titlar inte säger någonting, endast den Helige Ande, Gud i människor säger någonting. Jag får alltså sluta luras av det uppenbara och till detta foga stora mängder hopp, kärlek och tro.

Tystnad kanske inte är rätt. Polemik är nog inte rätt heller. Jag börjar förstå varför heliga män och kvinnor knatat ut i öknen eller bosatt sig i kloster och klippor.

Anonym sa...

Bra kommentar Excelsis!

det är ingen lätt balansgång SVK har men sedan en tid tillbaka känns det som att det är samhällsanpassningens "ben" som stärks och växer medan trons "ben" försvagas.

En kommentar till: Det känns ibland som att de "toleranta" är de nya intoleranta.

Anonym sa...

Det är väl så..

Kanske kan historien ge viss trygghet..

Jag menar.. din kyrka är ju på ett sätt en ung kyrka.. åtminstone i den dräkt ämbetsbärarna valt att klä henne i..

Men i sin nakenhet är hon ändå den kyrka vi alla tillhör.. oavsett utanpåverkets pynt..

Jag ser henne.. Svenska kyrkan..

Jag har hört de troendes suckar..

Jag finner inte bara Gud i människorna.. men även Jesus mitt ibland dem..

Att så vissa i kyrkoledningen stundtals vacklar och tramsar, är varken nytt eller unikt för din vackra kyrka.. det är lätt att finna grymma påvar och otrogna kardinaler..

Jag vill inte förringa din oro, men jag vill säga:

.. allt ordnar sig..

Som du säger.. allt avgörs inte med strid.. ibland kan bön och tjänande sätta världen i brand..

Ibland kan den ensamme bland klippor göra det osynliga synligt.. det omöjliga möjligt.. för alla att beskåda..

Jacob Hjort sa...

Intolerance is the new black..

Nåja. Välkommen Hans, två ben är det alldeles riktigt där balansen är central.

Tubbo: Trösterika ord. Det är något av trons styrka som samtidigt kan vara fruktansvärt frustrerande. Hur kan jag veta att Gud inte önska använda mig till någonting, och i så fall, hur kan jag låta bli att sträva på, godmodigt som att det inte fanns något sådant som omöjligt, misslyckande, nederlag osv. Ett ben framför det andra. Inte undra på att pilgrimsvandringar är så goda lärare.

Anonym sa...

..ett ord:

Megafonen!

Det står "Excelsis" på den jag har.. så det måste ju betyda att den är din..

Jag vill avsluta med att parafrasera Voltaire:

-Odla ditt skägg!

;)

Anonym sa...

..ett ord:

Megafonen!

Det står "Excelsis" på den jag har.. så det måste ju betyda att den är din..

Jag vill avsluta med att parafrasera Voltaire:

-Odla ditt skägg!

;)

Jacob Hjort sa...

Tubbo: Vad gör min megafon där?? :)

Jag fick lite kommentarer efter sommaren om att mitt skägg var långt, så jag tror att det är mitt hjärtas skägg som får bli långt och vildvuxet..