torsdag 15 januari 2009

Outsourcing


Ok. Akutmöte förbi. Vi har blivit utmanade! High five!

Vår borgerliga majoritet har i enlighet med traditionell borgerlig ideologi infört utmaningsrätt för kommunala verksamheter där privata företag får utmana alltså visa att de kan göra det bättre och billigare och därmed få driva verksamheten.

I det värsta scenariot blir jag övertalig och får söka mig ett nytt jobb. Det oroar mig inte särskilt. Jag har emellanåt känt mig på väg ändå och jag tror inte det skulle vara vidare svårt att få ett annat jobb. På samma sätt kan jag se stora organisatoriska nackdelar med en outsourcing av skolpsykologverksamheten. Men, men, ideologiskt grundade beslut är inte alltid rationella (som tips till humanisterna när de har utrotat religionen inom, vad var det, 20 år).

Det jag dock kan vara säker på är att det kommer ta så mycket tid att sammanställa beslutsunderlag till kommunstyrelsen osv. och vem skall göra det om inte jag. Som om jag inte hade nog...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig riktigt fattat hur man tror att outsourcing skule kunna spara åengar, åtminstone inte ifall man förutsätter bibehållen kvalité.

Outsourcing är vanligt förekommande även i min bransch.. anläggningsbranschen.. stenjobb blir ofta utlejda till privata entrepenörer, ofta med katastrofala följder..

Det är ju oundgåeligt då privata entrepenörer tävlar om kontrakten och pressar priser till en nivå där målen inte längre kan uppfyllas..

En sten som sitter snett kan man väl kanske leva med( även om det sliter och härjar med mitt hantverkarhjärta) men när det handlar om vård av människor blir jag ytterst tveksam..

Jacob Hjort sa...

Ja vi får väl se hur det går.

Anonym sa...

Jag fick för mig att ni skulle få kicken allihop. Men ni har jobbet kvar... skönt att höra...

Jacob Hjort sa...

Bokmalin: Vi har kvar jobben än så länge. Det skall väl utredas och upphandlas så det är nog tidigast till nästa årsskifte eller så.