fredag 23 januari 2009

Vad tänker du när du hör ordet "teologi"?


Dagen idag:

----

Vad tänker du när du hör ordet "teologi"?

Jakob Andersson, 37 år, skolkurator, Kristianstad:
Evagrios sa: "Teolog är den vars bön är ren, ren är bönen hos den som är teolog". Att göra teologi är både teori och praktik. Teologi borde leda till ett rätt hjärta. Slarvar vi med teologin skadar vi varandra.


Clara Lidström, 22 år, journalist/bloggare, Umeå:
I ärlighetens namn så ger ordet teologi mig huvudvärk. Det verkar jobbigt. Jag både skräms och lockas av det men hoppas att jag kommer att få chansen att läsa det någon gång.


PM Nordkvist, 30 år, utvecklingschef, Stockholm:
Jag tänker att teologi är sökandet efter Guds karaktär. Något som är långt mer komplext än att bara läsa Bibeln rakt upp och ner. Jag har stor respekt för kunniga teologer.

Birgitta Sjöström Aasa, 45 år, präst, Örnsköldsvik: Det man kan få hos oss om man kommer förbi - te och logi! Som god teolog dricker jag bara te, inte kaffe (kaffolog?).


---

Slump att prästen tramsar bort frågan medan övriga yrkeskategorier uttrycker en längtan att prästen skall göra sitt jobb?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är synd att prästen tramsar bort det.
Här är ett Lewis inspirerat inlägg kring det som förklarar rätt bra vad teologi är. Nämligen "läran om Gud"

I alla religioner så upplever människor en form av andlighet som gör ett dem på något vis uppfattar att Gud finns.

Om vi tänker oss denna jämförelse med en kryssning på havet. Det är ofta en fantastisk upplevelse att åka båt i havet. Det är något man helst måste uppleva för att förstå det.

Men vi har också en karta över havet, alltså samlade information som sjömän genom hundratals år har sammanfört för att enklare kunna navigera på havet. Att bara se en karta över havet förklar inte i sig själv hurdant havet är, eller dvs man kan inte uppskatta havets skönhet om man aldrig sett havet. Men att vistas på havet utan en karta kan vara mkt farligt och en stor risk.

Alltså man kan säga att kartan kan symbolisera är en teologisk religös skrift. Teologin kring en skrift fungerar på ett liknande sätt. Människor har under flera tusen år upplevt möten med Gud, och man har samlat dessa kunskaper i en bok som vi kallar bibeln.
Givetvis så finns det olika religösa skrifter som människor uppfattar som sina kartor. Och för mig handlar det inte om att alla andras kartor är fel.

Jag kan inte säga att min karta (bibeln) är mer sann än andras. Men för mig så känns den kartan rimlig och relevant för det hav jag befinner mig på.

Anonym sa...

Jag hade nyligen en ingående diskussion med en romersk-katolsk präst jag känner rörande vad teologi är (East vs. West).

Jag drev stenhårt linjen att teologi inte handlar om Gud i sig, utan om Gud i förhållande till människan. Diskussionen rörde hur man skall presentera kristendom för den senmoderna människan och jag menade att man måste börja med teologisk antropologi, sedan ta teologisk kosmologi och först därefter börja med oikonomia (Guds immanens) och theologia (Guds transcendens). Dock så hade visst Karl Rahner redan drivit samma linje som jag...

Jacob Hjort sa...

Sleepaz: Bra inlägg.

David: Presentationen är en sak, men det viktiga är väl att top-down och bottom-up förutsätter varandra. Att t.ex. bygga en teologi från jorden enbart (som Pannenberg t.ex.) hamnar man lätt fel. Tron leder från klarhet till klarhet och intet har nått sin slutgiltliga form förrän vi fullt stigit in i det nya livet.

Jag läste i "den underbara vägen" ett citat från en gammal Guds medvandrare, som pratar om att de andliga mästarna pratar om skuld osv. men att den Gud han till slut lärt känna är förlåtelsens Gud, som varje dag väntar på den förlorade sonen.

Åtminstone jag kan imponeras av den unge Bonhoeffer, efterföljelse och kärvhet. Men den förtrolighet som verkar infinna sig hos dem som hittat hem har en helt annan kvalitet. Bonhoeffer behöver verkligen inte ha fel, snarare har han alldeles rätt, men Anden har mer att visa.

Vem Gud verkligen är är alltså i sanning ett mysterium.