torsdag 15 januari 2009

Stora ord under solen


De stora orden har flugit det senaste.

Jag läste på en kommentar till dagens ledarblogg att vad som sker i Gaza är en av de största krigsförbrytelserna sedan andra världskriget... Naaääh...

Större än Rwanda, vad som hänt i f.d. Jugoslavien, Kongo, Vietnam, m.fl.? Det är ju faktiskt 800 döda..

I samband med "finanskrisen" så har man utropat kapitalismens död... Naaääh...

Med reservation för att man kanske skulle mena något annat så har jag mycket svårt att tro att något väsentligt i hur handel och ägande regleras kommer att ändras av denna kris.

Jag drar mig till minnes löpsedlarna, "I natt kommer fågelinfluensan till Sverige," denna pandemi som skulle förgöra oss. Eller miljörörelsens oavbrutna domedagsrop. Eller Jehovas vittnens.

Är man utan historia är varje händelse en förstagångsupplevelse.
Jag säger, inget är nytt under solen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror det var Woody Allen som sa något i stil med att:

"-Historien måste upprepa sig själv..

Ingen lyssnar första gången.."

Jacob Hjort sa...

Var det därför han gifte sig med sin senaste frus dotter? ;)

Anonym sa...

Aaaahaha..

..kanske det..

.. men han föll på eget grepp, det är helt säkert..

Anonym sa...

Om historien inte upprepade sig, hur skulle vi då ha chansen att begripa något?

Vidare är väl denna typ av hypar snarast en konsekvens av nyhetsrapportering som en handelsvara. Vad säljer tidningar och TV-tid bättre än krigsförbrytelser och världssystems eller rent av världars undergång?

Jacob Hjort sa...

Iskra: Jag tror du har helt rätt.