söndag 11 januari 2009

Oh l'amour och annan skämsmusik

Jag är visserligen inte utmanad men tar tillfället i akt för att prata lite om skämsmusik. Det finns mycket musik som jag kan uppskatta som kanske inte alla skulle vara så stolta över av olika anledningar. T.ex. Knutna nävars trallvänliga "vi skall döda borgarnamusik", hiphop/R'n'B, svår jazz och klassisk musik, bitpop (inte britpop utan typ nintendo 8-bit musik). Men detta står jag för.

Det som får det att vrida sig lite går i två fåror.

Dels populärkultur, pojkband osv. Britney, Backstreet Boys, årets schlagerlåter och sådant.

Den andra stora fåran går i synth-hårdrock-fåran, dvs. det jag och mina kompisar lyssnade på under nittiotalet. Depeche mode och Kraftwerk kan man kanske acceptera, men Erasure? Metallica kanske man kan acceptera, men Iron Maiden, Therion, In Flames?
'Oh l'amour
Broke my heart
Now Im aching for you
Mon amour
Whats a boy in love
Supposed to do'


Here goes :) Som sagt det finns en del 80's musik som är både dålig och bra men det är inget jag direkt skäms för. Jag hittar dock gott om låtar som är pinsamma... Så låt oss gotta oss i det:


Iron Maiden tyckte jag var ok att lyssna på till någon sade till mig att de inte var ironiska.. Likväl kan jag inte låta bli att tycka att det är bra:


Detta är kanske den lindrigaste låten jag kunde välja av det syfoniska satanistrockbandet Therion (odjur på grekiska om jag inte missminner mig), en cover av ett annat folkkärt band.


Ja vad skall jag säga. Det är inget jag lyssnar på men jag har och tycker att det är bra. Finns det någon som börjar ana viss undanträngd aggression under tonåren?


Detta, pet shop boys och Wham vilket man inte kunde länka av någon anledning är på tok för mycket, men det är det som gör det så bra.



Usch, detta är riktigt pinsamt. Vi hade under min uppväxt de två tyska tvkanalerna viva och viva zwei vilket gjorde att jag kom i kontakt med följande. Jag köpte skivan under en klassresa i 2:an på gymnasiet.



Pojkband!



Mer 80-favoriter (ja jag vet att det är fler än fem nu..)



Ännu en härligt pinsam låt: Nordman!



Denna åttiotalsballad (en bland fler :o ) sitter som en smäck



Mer tyskt



Mer hårdrock:



Jag vet inte hur bra jag tycker låten är men videon är kul...



Schlagerlåtarna (jag är inte alls något fan av schlagerfestivalen men de brukar likväl sätta sig) får symboliseras av detta (förra) års bästa


När vi ändå är inne på musik:

6 kommentarer:

Anonym sa...

Då utmanar jag dig.

http://sleepaz.blogspot.com/2009/01/djupdykning-i-det-ljuva-80-talet.html

Anonym sa...

Iron maiden är inget att skämmas över. Det är musik i en helt annan klass.
Lyssna på seventh son skivan, mycket paraleller frå uppenbarelse boken. Sen så är ju trummisen Nicko Mcbrain kristen också för den delen..
Det är musik det. :)

Anonym sa...

Är klassisk musik något att skämmas över??

Är knutna nävar pinsamt, hur kan ett band som lyckas få in Arendal sjuttiofem gånger i en och samma låt vara fel?

Jacob Hjort sa...

Sleepaz: Nej det är väl korrekt i någon mening, allt beror väl på i vilka kretsar man umgås.

Iskra: Skrjabin, Eben och Pärt är väl sådant som andra kan uppleva lite pretto... Opera likaså. Eller Palestrina i andra ändan.

Knutna nävars kvalitet är ganska skiftande. Sossetrumpeterna i hyllningen till tidningen proletären är sådär kan man väl säga. Balladen om Olsson är en av de sämre också. Däremot gillar jag Mao Zedongs tanke eller vad den nu kan heta och Balladen om Ho chi minh och andra mer asiatiskt inspirerande. Nä, som sagt, jag står för det och omfamnar det som en del av min historia...

EAKs 'Klass mot klass' är en fin bit också när vi är inne på den mer röda musiken, det är något annat än den lufsiga samhällsanalysen i 'Cheops pyramid'.

Det är synd att inte Hej progg fortsatt.

Anonym sa...

Kanske att Pärt är lite pretto, men inget går upp mot Wagners tyska vulgäroper när mn sitter i bilen.

Vad gäller Knutna nävar måste jag säga att jag är lite svag för "sången om Stalin" och "arbetarbröder", de är lika medryckande som riktigt bra Sojvetpropagandakonst. Låten "greppet hårdnar" tycker jag faktiskt är en ganska bra låt, helt på riktigt:)

Charlotte Thérèse sa...

Har du gått med i 80's Anonymous?

Posta gärna videos där!