söndag 25 januari 2009

Mulla Omar och jag


Det känns som att försöken att hålla någon sorts försonande linje i Svk:s tvistefrågor har kört in i en bergvägg. Plötsligt blev allt svart och vitt. Helle Klein säger det själv: Antingen är du med oss eller så är du emot oss. Det finns ingen plats för tankeverksamhet, inget plats för att brottas med frågor. Helle tillhör enligt egen utsaga dem som länge längtat efter att viga samkönade par, i lite drygt ett år då, eller? Jag vet att erfarenhet och ålder i sig inte har någonting med saken att göra, men ärligt talat, om du vill ha någon att uttala sig om medicin går du till någon som precis är färdig med sin AT? När denne sedan säger, "Jag har lite egna huskurer här, lite rosenrot och grejer, vi har debatterat länge nog, alla som inte vill ordinera rosenrot borde bli av med sin legitimation osv." kan man verkligen ifrågasätta ifall hon har förstått. Begåvning är inte frågan här, tro har aldrig varit lärosatser. Tro är inte heller bibelbashande, det är egentligen, för min del, skit samma ifall man hittar verser som man "med mycket postmodernism", som Dag Sandahl uttrycker det, kan tolka till att Gud tycker att det är bra med homosexualitet och att äktenskapet kan omtolkas som det vill. Detta är sola scripturas förbannelse. Vi förvaltar en tradition, en traderad kristendom i apostlarnas efterföljd, i den helige Andes ledning. Sällan har det blivit bra när man ser demokratin som den fortsatta uppenbarelsen eller på annat sätt låter politiska krafter, kungar och påvar med maktambitioner sätta dagordningen. Varför? För att det inte är Guds vilja som blir central.

Den linje jag skulle vilja följa är att undersöka det spår som Samuel Rubensson följer i senaste nummret av NOD. Förutsättningslöst se på äktenskapet i en historisk kontext. För frågan är ifall Paulus utsagor är uttryck för Guds vilja i kontakt med den kulturen eller om det är hans eviga vilja, man skulle t.ex. kunna tänka sig att Paulus egentligen säger, "någon ordning måste ni ha även om ni lever i Andens frihet, stick inte ut", vilket översatt till dagens kultur skulle innebära det motsatta, alltså, stick inte ut, låt inte denna fråga stå ivägen mellan Kristus och människor. Oavsett är det inte en fråga som försvinner bara för att man diskuterat den länge och att man inte tar hänsyn till consensus fidelium kan jag bara se som att man tar steg från Kyrkan, inte för någon berörd skulle bry sig vad jag tycker om detta.

Är det så att man efter en sådan undersökning kommer fram till att den vägen inte är möjlig får man som kristen vackert böja sig under Guds vilja. Vill man predika socialdemokrati eller annan pseudoreligion får man göra det som chefsredaktör och inte präst.

Nu är dock inte den vägen öppen. Medialampan är på, Micke Leinegård kan le lite åt fanatikern Elisabeth Sandlund som läser sagoboken bibeln och strävar emot de smidiga och lättarbetade slicka prästerna som inte längre är en stötesten i samhället. Med eller mot, svart eller vitt. Taliban eller normal.

Jag är ledsen. Jag är troende och kommer i medialjuset framstå som just taliban hur mycket mellanvägar jag än söker. Hade jag varit Luther, Athanasios eller Franciskus hade jag kunnat göra något åt det. Det kommer en tid för bekännare...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Helles åsikter angående homosexuella vigslar kan ju förvisso härstamma längre tillbaka i tiden än hennes prästvigsel.

Det du säger om bokstavstro och sola scriptura är sant och riktigt. Principen leder nästan oundvikligen till självhävdelse (var och en som tror sig kunna finna den rätta tolkningen av Bibeln å egen hand) eller till den typen av godtycklighet som du nämner, att alla försvarar sin egen politiska eller personliga uppfattning med några passande bibelord.

Det hela pekar på några av lutheranismens problem, dels problematiken med solas och dels lutheranismens pragmatism som fört den i händerna på kungar och därigen vidare i händerna på folkvalda konstruktioner.

Dock tycker jag mig inte alldeles sällan stöta på folk inom SvK som faktiskt ser problemen i kyrkans beslutsfattande konstruktion (även om de är ljusår från någon majoritet), folk som inser det ofantligt skeva i att de folkvalda har majoritet i alla beslut inom kyrkan. T.om. i valförfarandet för nya biskopar. Så länge det finns folk som inser att folkstyre inom kyrkan inte fungerar (speciellt då nittio procent av de röstberättigade aldrig sätter sin fot i kyrkan) så finns det ju dock hopp.

Dock skall du inte gå in för en radikalitetstämpel, det riskerar att alltför mycket förleda till en självbild som bygger på inre utanförskap och att du ensam står för den rätta läran. Du riskerar självhävdelse där ödmjukhet är mycket viktigare.

Jacob Hjort sa...

Iskra: Det var sanna ord. Det gläder mig med en tillrättavisning av detta slag. Det är uppbyggligt. Gnäll och hopplöshet är inte det vi är kallade till.

Radikalitet i meningen radix=rot kan man söka, alltså Kristus som enda rot. Talibanföreningen, synoden av "rätttroende", däremot, är mycket farlig och heller ingenting som jag önskar. Hela min frustration bygger väl på sätt och vis på att jag blir sammanklumpad med talibanerna i en falsk dikotomi mellan talibaner och vanliga. Dikotomin i detta fall framförd av Lennart Koskinen (det andra "skällsordet" var svartbröder (?))

Balansen mellan uppenbarelsen och ödmjukheten är minsann inte lätt. Att hävda att man faktiskt förstått något av Gud är det ultimata anspråket på sätt och vis. Paulus har ju löst detta på något sätt, genom att vara ett ofullgånget foster samtidigt som han med myndighet uttalar sig tron.

Att stå fri är kanske en väg. Då kommer man ifrån partibildning och splittring. Då kan jag vara schismatisk på mitt lilla hörn och det eventuellt sanna är den bit jag kan få människor att röra på sig. Självhävdelsen kommer jag kanske inte ifrån, eller snarare det är väl min kardinalsynd som jag får brottas med oavsett i vilket sammanhang jag befinner mig i.

Jag diskuterade med en av prästerna i församlingen som förde ett nytt perspektiv till diskussionen. Kan det vara så att Svk är Guds lilla labb där nymodigheter skall testas. Kan det vara så?

Jacob Hjort sa...

Svartbröder = dominikaner ifall det var otydligt för någon, alltså Anders Piltz, Thomas Aquinas och Mäster Eckehart.

Anonym sa...

Jag spekulerar..

En kyrka som vilar på god apostolisk grund och därtill fött hymner som "En vänlig grönskas rika dräkt" kan omöjligen vara förbisedd av Anden Gud..

Kanke är det "Labbet" med stor L.. vem vet..

Anonym sa...

Och..

.. inte att förglömma..

"Bereden en väg för Herran"..

Det är min högsta dröm..

Denna svenska psalm sjungen av svenska sångare under midnattsmässan från Rom..

Är det bara jag som tycker den romerska gosskören sjunger förfärligt illa?

Anonym sa...

Det finns alltid en kvarleva! Kom ihåg Elia när han "gick in i busken" (de gick inte in i väggar på den tiden) och bara ville dö efter drabbningen med Isebel & Co. "Jag är ensam kvar, och de stå efter att taga mitt liv..." Gud svarade: "Stå upp!! Det finns 7000 kvar som inte har givit Baal hälsningskyss (fritt efter bokmalins komihåg)." Det är den lede Fi som vill få dig att tro att du är ensam kvar, precis som Elia. Det är inte sant. Men ni kanske behöver hitta varandra, ni längtande människor i SvK. Tror inte du att Gud hör er när ni ber, va?? Du kan bli befriad av en ängel och komma till dina egna! Så det så!! (Petrus i Apg, VÄLDIGT fritt tolkat...!) *puh* Nu väntar middagen, varma hälsningar fån Lilla Tehuset

Jacob Hjort sa...

Tubbo: Ja precis, Anden verkar i Kyrkan. Sångskatten är väl något av det som lutherska kyrkor i allmänhet och svk i synnerhet kan bidra med till Kyrkans skatter. Labbet med stort "L", med en sådan syn skulle mycket vara förlåtet, dock inte sekulära influenser. "Experimentet" med kvinnliga präster har ju till exempel fallit väl ut.

Bokmalin:
Tack för dina ord. Det som du och Iskra påpekar är alldeles riktigt.

Anonym sa...

Jag bråkar inte med dig fast jag använder många utropstecken. Du förstår det, va? Det hörs inte hur man låter på rösten när man skriver!

Jacob Hjort sa...

Bokmalin: Jag ser det inte som bråk, snarare som uppmuntran. Jag har heller inget emot ifall vänner bråkar med mig, då jag får anta att de gör det med mitt bästa för ögonen.