onsdag 7 januari 2009

Värdelöst


Nu skall jag upp och jobba om ett par timmar.. Det funkar inte att sova så jag kan lika gärna svamla lite såhär på småtimmarna.

Efter att ha lyssnat på gamla podcasts från teologiska rummet de senaste dagarna har jag en ny idol. Ulf Jonsson, Jesuitpater och religionsfilosof (två ganska tunga titlar), tillika redaktör för Signum.

I diskussion om Guds natur, på frågan kan vi veta något alls om Gud svarar han med en stor självklarhet, men vi har ju sakramenten... Så självklart... Guden vi inte kan veta något om kanske för många skulle landa i deism eller agnosticism, men icke. Stort skarpsinne kombinerat med en barnslig tillit. Precis som Benedikt XVI. För detta älskar jag moderkyrkan..

En sak till. Det liksom landade precis hur mycket gudsbilden står i vägen för det Gudomliga subjektet. Vem är du? Det känns lite som vad Thomas Aquinas beskriver på ålderdomen "Jag kan inte göra något mera. Sådana hemligheter har uppenbarats för mig att allt jag hittills har skrivit nu synes mig äga litet värde". Vi får väl se hur det känns imorgon. Tack för det KG Hammar av alla människor. Där får man för att man skall visa sig på styva linan. Ulf Jonsson visar i samma program vilken upprättande effekt en välvillig tolkning kan ha av det dunkelt sagda.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant..

"Teologiska rummet"?

Menar du det där lilla programmet i p1?

Jacob Hjort sa...

Ja precis. Samtal om tro som lämnar det banala...

Anonym sa...

När sändes detta?

Undrar ifall det ännu går att finna..

Jacob Hjort sa...

http://podradio.nu/feed/rss/113/

080504.

Anonym sa...

Nice.. tackar..